Sākums > Bez kategorijas > 10. klases mācību viela psiholoģijā

10. klases mācību viela psiholoģijā

17 Janvāris, 2008. Komentēt Go to comments

PSIHOLOĢIJAS ZINĀTNE.

Psiholoģija ir zinātne par psihes attīstību un likumsakarībām. Psiholoģija kā zinātne pastāv, jo ietver sevī pētāmo objektu, pieprasījumu un pētāmās metodes.

Psiholoģijas priekšmets ir Psihe – cilvēka spēja aktīvi atspoguļot apkārtējo pasauli.

VISPĀRĪGĀ PSIHOLOĢIJA iedalās :

  • Attīstības psiholoģija
  • Kara psiholoģija
  • Sporta psiholoģija
  • Tirzniecības/Tirgzinību psiholoģija
  • Ģimenes psiholoģija
  • Klīniskā psiholoģija
  • Parapsiholoģija (ietver sevī hipnozi)

PSIHOLOĢIJAS UZDEVUMI :

  1. Aprakstīt izturēšanos
  2. Saprast izturēšanās cēloņus
  3. Saprast psihiskās darbības likumsakarības
  4. Izprast dažādu faktoru ietekmi uz psihi
  5. Mēģināt prognozēt psihes reakciju uz dažādiem stimuliem
  6. Psihisko procesu ietekmēšana un mainīšana

Psiholoģiju var dalīt divās daļās. Zinātniskajā un Sadzīves, jeb sociālajā. Sadzīves psiholoģija sevī ietver cilvēku novērojumus sevī pašā. Tie ir subjektīvi. Zinātniskā psiholoģija pēta objektu kopumu, kas attiecas un iedarbojas un lielāko cilvēku daļu neatkarīgi no faktotiem. Šie rezultāti ir objektīvi.

PSIHOLOĢIJAS PĒTĪŠANAS METODES :

APRAKSTOŠĀS METODES EKSPERIMENTS
A – Gadījumu vēstures. (var uzzināt ļoti sīku informāciju, taču tā ir subjektīva)
B – Dabiskā novērošana. (novērojumi ir ļoti precīzi, taču nav izprotami cēloņi)
C – Novērošana laboratorijā. (novērojumi ir ļoti precīzi, taču cilveku izturēšanās šajā vidē neatbilst reālajai)
D – Aptauja un intervija. (liels informācijas apjoms, kas ļauj precīzāk apzināt pētāmo objektu, bet atbildes var būt samākslotas un nepatiesas)
E – Psiholoģiskie testi. (Informācija ir ļoti precīza, jo mērķi nevar nojaust, taču rezultāti var atšķirties dēļ dažādiem psihes faktotiem, laika, vietas utt)
Skaidri ļauj saprast cēloņus, bet apstākļi ir ļoti mākslīgi un var atšķirties no reālās vides.

IEDZIMTĪBA UN IEGŪŠANA.

Iedzimst :

  • Izskats
  • Slimības, vai tendence uz saslimšanu
  • Nervu sistēmas īpatnības
  • Spējas

Iegūst :

  • Raksturu
  • Temperamentu(bioloģisko un psiholoģisko)
  • Talantus

Ģenētiskā karte – tā ir karte, kas sastāv no vairākiem līmeņiem un attēlo pārmantotību.

 

SAJŪTU ĪPAŠĪBAS.

Jutīgums – nepieciešamais impulsa spēks, kas nepieciešams lai ko sajustu.

Sajūtu slieksni – viss, ko cilvēks reāli uztver, to apzinās.

Subsensorais sajūtīguma slieksnis – viss, ko cilvēks redz, bet to neapzinās.

Adaptācija – pielāgošanās dažādiem jutīguma faktoriem.

Impulsa spēka nemainība – cilvēka jutīguma adaptācija.

Kompensācija – trūkstošo maņu vai sajūtu, trūkstošā jutīguma kompensēšana ar citu maņu pastiprināšanos.

Sensibilizācija – process, kurā sajūtas pastiprinās ja tās tiek trenētas, vai tiek lietoti dažādi preperāti.

Sinestēzija – dažādu sajūtu saplūšana vienā tēlā, lai pastiprinātu sajūtu efektu vai afektu.

Cilvēks ir manipulējams

Iztēle – psigisks process kur;a uz veco tēlu pārstrādes pamata veidojas jauni tēli, šis process apsteidz domāšanu.

Iztēles operācijas :

  • Analīze – sadala smalkākos fragmentos, daļās, lai izprastu no kā tas sastāv
  • Sintēze – Viena veseluma izveidošana no mazākiem gabaliņiem: Aglutinācija (2 tēlu savienošana vienā,  trešajā tēlā) un hiperbolizācija (pārspīlējums pēc vizuālajām vai cita tipa īpašībām).

Iztēles veidi :

  • Tīša reproduktīva – uz vārdiska apraksta pamata
  • Tīša radoša – kautkā radīšana no jauna
  • Netīša aktīva – visi cilvēka plāni
  • Netīša pašiva – sapņi un sapņojumi, nomoda sapņi.

 

Drīzumā gaidāms turpinājums… :) komentējiet, ja vēlieties rakstu par konķrētu tēmu konktrētā priekšmetā.

  1. 8 Aprīlis, 2008. plkst. 8:09 pēcpusdienā

    ūū ^o^ šito vajadzētu iepeistot lv.wikipedia…!

  2. lienee
    13 Decembris, 2008. plkst. 4:00 priekšpusdienā

    nu baigi labs materials,der pat augstskola :)

  3. Osvalds
    3 Decembris, 2009. plkst. 12:43 priekšpusdienā

    Lieliski, tieši palīdzēji sagatavoties stundai
    turpini papildināt šo, ja nu netieku uz stundu :D
    PALDIES! [ja nu kas]

  1. No trackbacks yet.

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: